Uit de oude doos: LP 60-jarig Lustrum LMK
Deze keer komt het verhaal vrijwel letterlijk uit een oude doos!
Een tijdje geleden kwam Fred Vondenhoff naar de repetitie met een flinke stapel oude LP’s aan zetten die hij op zijn zolder gevonden had. Iedereen die interesse had, mocht er één krijgen. Ik was er natuurlijk als de kippen bij om er ook één te krijgen!
Het betrof de LP die ter ere van het 60-jarig lustrum van het Landgraafs Mannenkoor St.-Joseph, toen onder leiding van Harry Dieteren (de vader van Guido Dieteren). Het was in samenwerking met zangvereniging Orpheus uit Nuth (vierden ook hun eigen lustrum: 40 jaar) en het Landgraafs Symfonie Orkest, beide óók onder leiding van dezelfde Harry Dieteren. De titel van de LP is: ‘Een muzikale “kroedwusj”‘.
De LP bestaat uit 4 liederen van het LMK aan de ene kant en 4 liederen van zangvereniging Orpheus aan de andere kant van de LP, beide met muzikale ondersteuning van het Landgraafs Symfonie Orkest.

Liederen van het Landgraafs Mannenkoor:
- I Could Have Danced All Night
- Allegri! Beviam!
- Nachtgesang Im Walde
- Landerkennung
Liederen van zangvereniging Orpheus:
- Some Enchanted Evening
- Barcarolle
- Cantique De Jean Racine
- Meeresstille Und Glückliche Fahrt
Onderaan dit verhaal heb ik een Youtube-afspeellijst geplaatst met de 4 liederen van het LMK. De muziek van zangvereniging Nuth heb ik vooralsnog niet gedigitaliseerd, mede omdat dit niet zonder toestemming gepubliceerd kan/mag worden. Ook staan er de nodige foto’s van de hoes van de LP, inclusief wat mooie teksten die daarin gedrukt zijn.

Maar hoe ging dat toen?
Voor dit artikel heb ik onze zanger en oud-bestuurslid André Heuvelmans gevraagd wat hij nog kon vertellen over de opnames toen, aangezien hij aangaf dat hij er bij was. Hij gaf aan dat hij toen pas net 3 of 4 jaar bij het koor zat.
“De opname was in plaats van de repetitie die toen nog vooral op zondag gehouden werd. We zijn allemaal naar een grote loods in Hoensbroek gegaan die hier speciaal voor afgehuurd was.
Vrijwel iedereen was aanwezig, maar het was toen ook niet van ‘ik heb geen tijd dus ik kom niet’. Je was er hooguit om 2 redenen niet er bij: als je ziek was, of als je dood was, haha!
In die loods kwam het koor samen met de muzikanten van het symfonieorkest. Het startte ergens tussen 10 en 11 uur in de ochtend. Er moest een doodse stilte zijn voor de opnames, zelfs hoesten en kuchen mocht natuurlijk niet. We hebben daar zeker 3, 4, 5 uur gezeten. Iedere keer opnieuw, totdat het klopte.
De periode voor de werkelijke opnames was hard werken, maar niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld nu bij de Misa Criolla. Het was sowieso een hele andere tijd. We hadden soms wel 4 concerten in een week, donderdags, vrijdags, zaterdags en zondags. Daarbovenop ook soms meermaals repetitie in een week.
Harry Dieteren was relatief streng, maar wist heel duidelijk wat hij wilde. Toch ging de Generale Repetitie helemaal fout, tot frustratie van Harry. Maar ik was zelf niet zo ongerust: een slechte generale is meestal een goede uitvoering!
Tijdens de repetities moesten we steeds alles opnieuw en opnieuw en opnieuw doen, tot het éindelijk goed was. Dit soms zelfs met slechts één zinnetje dat keer op keer weer opnieuw moest…
Deze 4 liederen van de plaat hebben we later dat jaar ook op de najaarsconcerten gezongen.”
In een reactie gaf Guido Dieteren, zoon van toenmalig dirigent Harry Dieteren aan, dat hij zelf ook aanwezig was bij de opnames, hij kon zich echter niet meer veel specifieke dingen herinneren, hij was toen namelijk nog erg jong. Hij zei dat hij het erg leuk vond om de opnames weer te beluisteren.
“Het koor zingt echt geweldig! De sfeer was geweldig om mee te maken.” Aldus een enthousiaste Guido Dieteren.
Reacties?
Wil je reageren op dit artikel? Of de opnames? Of was je misschien zelf ook bij de opnames?
Geef dan een reactie onder dit bericht!
De opnames zelf:
Genoeg gekletst! Hieronder de afspeellijst met alle 4 de liederen! Veel luisterplezier!
Diverse beeldmateriaal van de binnenkant van de LP:




