Het beroemde Don Kozakkenkoor Serge Jaroff, onder leiding van Wanja Hlibka geeft op 14 november a.s. met medewerking van het Landgraafs Mannenkoor St. Joseph een concert in het Cultuurhuis Landgraaf, Veldstraat 19 te Landgraaf (Schaesberg). Het concert begint om 15.00 uur en wordt geopend door het Landgraafs Mannenkoor. Daarna maakt het LMK plaats voor de Don Kozakken.

Beide koren verbindt een meer dan 95-jarige geschiedenis. Het Don Kozakken Koor Serge Jaroff werd opgericht in 1921 door een groep kozakken die tijdens de Russische Burgeroorlog het Rode Leger waren ontvlucht. Onder leiding van Serge Jaroff werden kerkdiensten opgeluisterd en al snel werden ook concerten gegeven. Het koor verwierf in de loop der jaren een welhaast legendarische status. Met een repertoire van religieuze, militaire en volksliederen die alle a capella werden gezongen, werden vele internationale tournees gehouden. Jaroff zou het koor zestig jaar lang leiden. Hierna werd Michael Minsky de dirigent, en sinds 2001 staat Wanja Hlibka aan het hoofd van het koor.

De geschiedenis van het Don Kozakkenkoor gaat terug tot de Russische revolutie. Toen vochten de Kozakken, een ruitervolk uit de steppen rond de rivier de Don, aan de zijde van Tsaar Nicolaas II maar moesten uiteindelijk vluchten voor het Rode Leger. Zij kwamen onder miserabele omstandigheden terecht in een vluchtelingenkamp in Tschillinger bij Constantinopel. Om de ellende en hun heimwee te vergeten, zongen de Kozakken bij kampvuren de liederen uit hun vaderland. Een 25-jarige luitenant, Serge Jaroff, die in Moskou een kooropleiding had gevolgd, nam de leiding over deze zangers. Zo werd het fundament gelegd voor een van de beroemdste koren van de wereld. In 1979 was het allerlaatste concert in Parijs met Serge Jaroff, die in 1985 overleed in de VS. Hierna werd de draad weer opgepakt en selecteerde de nieuwe dirigent de beste zangers voor het koor. Veel volksliederen die gezongen worden eindigen in een oorverdovende sterkte, waarbij zelfs de meerstemmigheid nog toeneemt.

Het Landgraafs Mannenkoor viert in 2024 haar 100-jarig bestaan en hun repertoire omvat kerkelijke gezangen, concertwerken, opera en operette, musicals en volksliederen in vele talen. Het LMK heeft een rijke historie van uitvoeringen in binnen- en buitenland en staat onder leiding van Jules Luesink. Aan de piano wordt het koor begeleid door Leon Dijkstra, tevens repetitor en tweede dirigent van het koor.

• Entree voorverkoop: € 22,- (is inclusief een consumptiebon)
  • Voorverkoopadressen: Expert Landgraaf, Korte Hovenstraat 5, Landgraaf (Waubach)
    Kantoorboekhandel Funcken, Hoofdstraat 71, Landgraaf (Schaesberg)
  • Kaarten zijn ook te koop aan de kassa voor € 24,50 (is inclusief een consumptiebon).
  • Cultuurhuis is open om 13:30 uur

Zie ook cultuurhuis landgraaf